Imagery Rescripting

Cursusduur: 2 dagen
Contacturen: 12 uur
Deelnameprijs: € 500, –

Bijbehorende literatuur

Training Imagery Rescripting (online)

Imagery Rescripting (ImRs) is een evidence-based transdiagnostische techniek die gebruikt kan worden om een veelheid van problemen te behandelen. De techniek maakt gebruik van het rijke verbeeldingsvermogen van mensen. Neuro-imaging onderzoek laat zien dat de activatie van hersengebieden bij imaginatie nauwelijks te onderscheiden is van echte waarneming. Dit verklaart mede waarom de effecten van ImRs zo sterk zijn: de techniek activeert het brein bijna net zo volledig als een echte ervaring. Bij ImRs stelt de cliënt zich voor dat een traumatische of andere herinnering een andere afloop krijgt, die beter aan de behoeften van de cliënt tegemoetkomt. Hiermee krijgt de herinnering een andere betekenis, waardoor de problematiek vermindert.

ImRs wordt veel gebruikt om ervaringen uit de kindertijd te verwerken. Dit kunnen traumatische ervaringen zijn, zoals die “voldoen” aan de criteria van een PTSS diagnose, maar ook nare ervaringen die volgens de DSM-5 niet kwalificeren voor PTSS, zoals emotioneel misbruik of verwaarlozing. Ook kunnen de vele (complexe) emoties waar cliënten last van hebben behandeld worden, zoals verlating, eenzaamheid, boosheid, schaamte en schuld.

ImRs is ook geschikt om andere problemen te behandelen, zoals terugkerende nachtmerries, nare toekomstverwachtingen, complexe rouw, verstoorde lichaamsbelevingen, etc. Veel psychopathologie heeft wortels in problematische ervaringen, vaak in de vroege ontwikkeling, dergelijke ervaringen lenen zich erg goed voor voor ImRs. Cliënten zijn zich echter niet altijd direct bewust van van een dergelijke link. Op diverse manieren kunnen herinneringen aan dusdanige nare ervaringen opgespoord worden om dan met ImRs bewerkt te worden, bijvoorbeeld met een zogenaamde “affectbrug”.

ImRs is een evidence based techniek. ImRs is frequent in gerandomiseerde klinische trials getest en effectief bevonden als behandeling van PTSS, van sociale angststoornis, en nachtmerries. Minder vaak, of in ander type designs (als case series designs), zijn toepassingen onderzocht bij een scala van stoornissen zoals (complexe) depressie, obsessieve-compulsieve stoornis, eetstoornissen, en stemmenhoren (bij psychotische stoornissen). ImRs is een standaardonderdeel van schematherapie, een evidence based behandel vorm van persoonlijkheidsstoornissen. De zorgstandaard Psychotrauma-en stressorgerelateerde stoornissen (2020) erkent ImRs als een wetenschappelijk onderbouwde trauma-gerichte behandeling. ImRs kent een lage dropout en hoge effecten: de behandeling is voor de meeste cliënten goed te verdragen, draagt bij aan verbetering van emotie-regulatie (zonder dat een emotie-regulatietraining nodig is), en laat goede effecten zien die gemiddeld genomen na beëindiging van de therapie verder verdiepen.

Onze trainingen ImRs zijn gebaseerd op state-of-the-art protocollen die in wetenschappelijk onderzoek zijn getest. Als nieuwe wetenschappelijke inzichten daar aanleiding toe geven, worden de trainingen ook daarop aangepast.

Deze online training is eerder gegeven in het kader van diverse wetenschappelijke studies naar de effectiviteit van, en veranderingsprocessen bij, imagery rescripting voor trauma’s en verwaarlozing in de kindertijd. De primaire stoornissen van de cliënten die aan deze studies deelnemen zijn PTSS tgv trauma in de kindertijd (IREM-Freq studie), Borderline Persoonlijkheidsstoornis (LUCY-trial), en Persisterenede Depressie met een geschiedenis van verwaarlozing in de jeugd (RESET-studie). In principe is ImRs altijd een online training.

Leerdoelen

De leerdoelen van deze online training zijn:

• Kennis vergaren over de laatste stand der wetenschap m.b.t. Imagery Rescripting
• Kennis hebben over ImRs binnen de GGZ-richtlijnen en de Multidisciplinaire richtlijn.
• Imagery Rescripting als UCS-herevaluatie begrijpen vanuit CGT-perspectief.
• Het kunnen overbrengen van de rationale aan cliënten
• Het kunnen opstellen van de traumalijst bij start behandeling.
• Het kunnen toepassen van Imagery Rescripting bij cliënten met PTSS t.g.v. trauma’s uit de kindertijd, in de volgende vormen: (i) therapeut rescript; (ii) cliënt als volwassene rescript, geassisteerd door therapeut; (iii) cliënt als volwassene rescript
• Het kunnen hanteren van de belangrijkste obstakels die tijdens de behandeling kunnen optreden, m.n. bedenkingen bij de rationale, loyaliteitsproblemen t.o.v. ouders, de ogen niet willen sluiten, en dissociatie

• Het op de juiste wijze gebruikmaken van de therapeutische houding / therapeutische relatie, m.n. wanneer directief en wanneer nondirectief te zijn, wanneer empathisch en steunend en wanneer meer neutraal te zijn.

Programma

Dag 1

• 09:00 – 10:30 Training (introductie: theoretisch model, onderzoeksbevindingen, rationale, discussie)
• 10:30 – 11:00 Pauze
• 11:00 – 12:30 Training (rollenspel door trainer & vrijwilliger, discussie)
• 12:30 – 13:15 Lunch
• 13:15 – 14:45 Training (deelnemers oefenen in tweetallen (rollenspel), discussie (incl. ervaren weerstand tegen de techniek), vragen)
• 14:45 – 15:15 Pauze
• 15:15 – 16:45 Training (deelnemers oefenen in tweetallen (rollenspel), discussie (incl. ervaren weerstand tegen techniek, vragen over de toepassing van Imagery Rescripting waarbij de therapeut rescript))

Dag 2

• 09:00 – 10:30 Training (recap van het model, introductie over client die rescript, rollenspel door trainer & vrijwilliger, discussie)
• 10:30 – 11:00 Pauze
• 11:00 – 12:30 Training (deelnemers oefenen in tweetallen (rollenspel), discussie (incl. ervaren weertand tegen de techniek), vragen)
• 12:30 – 13:15 Lunch
• 13:15 – 14:45 Training (deelnemers oefenen in tweetallen (rollenspel), discussie (incl. ervaren weerstand tegen de techniek), vragen
• 14:45 – 15:15 Pauze
• 15:15 – 16:45 Training (hoe mogelijke problemen te adresseren in de toepassing van Imagery Rescripting (client betwijfelt de rationale, loyaliteitsproblemen m.b.t. ouders, client wil de ogen niet sluiten, dissociate, etc), deelnemers oefenen in tweetallen met het adresseren van een specifiek probleem (rollenspel), einddiscussie en evaluatie.

Trainers

De online training wordt altijd met twee trainers gegeven.

Praktische informatie

De training bestaat uit twee online bijeenkomsten van 9.00 – 16.45 uur en wordt gegeven door twee trainers. Er wordt gewerkt met interactieve powerpointpresentaties en beeldmateriaal, theoretische inleiding en uitleg door de trainer, plenaire discussies en gesprekken, demonstraties in rollenspelen door de trainer en vrijwilligers uit de deelnemersgroep en het oefenen in tweetallen (één drietal bij oneven aantal deelnemers).

Accreditatie

Deze training is geaccrediteerd door de:
• FGzPt – 14 punten
• VGCt – 12 punten (nascholing)
• VEN – 12 punten